joi, 12 martie 2009

Tăiem orele, sau profesorii?

Pe zi ce trece mă bucur din ce în ce mai mult că am terminat şcoala. În acelaşi timp sunt liniştit, că dacă nu am copii nu sunt direct interesat de schimbările din învăţământ. Dar nici nu pot rămâne indiferent. Sunt atatea de spus despre elevi, despre profesori, despre sistem şi despre minister, încât ar trebui să scriu săptămâni în şir pe câteva bloguri concomitent ca să termin ce am de spus. Problema pe care o amintesc eu acum, se va resimţi abia în toamnă. Să vedeţi ce va fi atunci. O să ajungă profesorii să se angajeze ....în construcţii, cred, că de muncă, la şcoală, nu vor mai avea. Şi de ce spun asta? Foarte clar. Cel mai bun exemplu este cel de săptămâna asta. Un zvon. Concretizat. Apoi comentat. Şi găsită o soluţie de compromis. Orele opţionale. Sportul, sau educaţia fizică, aşa cum e numit în programă. Să se facă doar o oră de sport. La fel şi în cazul istoriei, materie pe care mie în 99 mi-au băgat-o obligatoriu pe gât la BAC. Şi nu doar cea de a 12-a. Şi aia de a 11-a. Acelaşi lucru se va întâmpla probabil şi cu limbile străine. S-au bucurat profesorii când au aflat că totuşi orele nu se vor scoase din programă. Vor deveni opţionale. Problema va fi alta. Numărul de ore cu siguranţă se va micşora, pentru că e mult mai mare faţă de cel din statele UE. Elevii nu se vor înmulţi. Şi....mai mult ca sigur, nu vor alege să facă parte dintr-o echipă sportivă sau vor evita anumite materii. Pentru că trebuie să se înţeleagă bine. Cei mai mulţi dintre elevi urăsc şcoala. Vor face tot posibilul să aibă cât mai puţine ore şi cât mai uşoare. Şi aşa va fi. iar sportul cu normele impuse nu e o materie uşoară pentru multe domnişoare. Minsterul va face un orar mai redus, va crea iluzia că dă de muncă profesorilor, dar nu vor mai fi cu siguranţă la fel de multe posturi. Aşa scapă şi de orele suplimentare şi va avea mai puţine cadre didactice. Mai tare e că îi lasă pe profesori să vină de la ţară la oraş şi de la liceu la generală. Adică...la vară.....la inspectorate, vor fi concursuri, interese şi sume grele care să asigure posturile de la oraş. Dacă profesorii de la oraş nu mai merg la ţară, nu mai primesc banii de transport şi alte sporuri, adică mai scapă statul de nişte cheltuieli, iar la ţară rămân în general profesorii din localitate, care se mulţumesc cu puţin. Şmecherii peste şmecherii ca să îi păcălească. Să îi "facă pe faţă". Până acum am scris aici numai de economii. Dar grav este că la vară, mii de profesori vor rămâne fără post, şi milioane de elevi se vor coti de la multe materii. Iar în ritmul asta, sportul în şcoală va deveni istorie(şi nu mă refer la materie). Dar, din punctul meu de vedere, problema nu este numai aici. Într-un fel sau în altul, în perioadă de criză, era normal să fie o epurare şi în învăţământ. E vorba de bani, sporuri, deconturi etc. Problema e alta. De ce să facă opţionale sportul, istoria, chimia sau limbile străine??? De ce nu spune nimeni să se facă opţională matematica??? Unii o să zică ca nu sunt sănătos la cap. Dar eu am argumente. Şi....vă întreb sincer, de câte ori aţi folosit în viaţa de zi cu zi integralele sau logaritmii în ceva(eu oricum nu am ştiut niciodată ce sunt alea :). Poate doar dacă lucraţi în domeniu. Dar altfel???? Cui îi foloseşte geometria în spaţiu? Arhitecţilor. Constructorilor. Câţi arhitecţi şi constructori sunt pe lumea asta? Eu nici tabla înmulţirii nu o ştiu bine, dar dacă am nevoie, fac un calcul pe telefon. Aici am exagerat. Dar matematica din clasele 9-12 este inutilă pentru jumătate dintre elevi. Să o înveţe viitorii manageri, ingineri, arhitecţi, contabili. De ce trebuie oamenii de litere, de artă, agenţii de vânzări, jurnaliştii, şoferii, avocaţii, medicii sau bodyguarzii să ştie să lucreze cu integrale? De ce? Mie nu mi-a folosit NICIODATĂ matematica din liceu în viaţă. Şi asta am spus-o şi când eram în liceu. O oră...e deajuns pe săptămână într-un liceu uman. Dar eu aveam pe vremea mea 3 ore de mate. Imens de mult. Deci nu trebuie să generalizăm materiile opţionale. Trebuie să devină opţionale în funcţie de interes şi de orientarea instituţiei de învăţământ. Iar din punctul meu de vedere, cea mai mare prostie este să fie mai puţine ore de sport, istorie şi limbi străine. Fără sport o să devenim mai şubrezi. Fără istorie o să ne pierdem spiritul naţional. Iar fără limbi străine o să ajungem un neam de.....mailaţi: de stupatori romeni. Şi oricum, să se înţeleagă bine. Nu se taie orele. SE TAIE PROFESORII !!!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu